Instytut Badań i Certyfikacji Sp. z o.o.
ul. Chmielna 2/31
00-020 Warszawa
+48 53-094-15-17
biuro@ibic.pl
© Copyright 2020 by IBiC
Opis zagadnienia
Temat, choć bardzo istotny jest pomijany i zapominany w wielu placówkach oświatowych. Niestety odpowiedzialność za stan obiektów małej infrastruktury spada na placówki oświatowe czytaj dalej Dyrektor Szkół. W związku z tym na podstawie Przepisów prawa, Dokumentów normatywnych (Polskich Norm), i wystąpień pokontrolnych stworzyliśmy artykuł omawiający zagadnie bezpieczeństwa placów zabaw, kontroli i nadzoru.
Definicja obiektów o charakterze rekreacyjnym lub sportowym wg. NIK:
„Obiekty o charakterze rekreacyjnym lub sportowym, takie jak: place zabaw,
siłownie plenerowe, skateparki, parkour parki, street workout parki, parki
linowe i inne obiekty o zbliżonym charakterze (definicja ustalona na potrzeby
kontroli).”
Wymagania bezpieczeństwa obiektów małej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej podlegają pod Polskie normy.
Parki Linowe
podlegające pod normę PN EN 1176-1 lub PN EN 16630
Street workaut
podlegające pod normę PN EN 16630
Parkour parki
podlegające pod normę PN EN 16899, PN EN 16630
Siłownie zewnętrzne
podlegające pod normę PN EN 16630
Skateparki
podlegające pod normę PN EN 14974
Place zabaw
podlegające pod normy PN EN 1176-1 i jej pochodne
Odbiór
Budowa
Projektowanie
W tym artykule interesują nas Etapy utrzymania i eksploatacji. Dalsza część artykułu będzie syntezą wymagań dokumentów normatywnych zaleceń Najwyższej Izby Kontroli, naszych doświadczeń i wiedzy, jak i raportów z inspekcji placów zabaw powypadkowych, sporządzonych przez NIK. Połączenie tych wszystkich danych pomoże zwiększyć wiedzę na temat co leży w gestii kierownictwa placówek oświatowych i na co zwracają uwagę organy oceniające pracę kierownictwa placówek
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach mówi m.in., że Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole lub placówce, a szkoły i placówki nabywają wyposażenie posiadające odpowiednie atesty i certyfikaty.
W pierwszym kroku należy pamiętać, że Kierownictwo placówek oświatowych powinno wyznaczyć osobę odpowiedzialną za nadzór nad stanem technicznym oraz bezpieczeństwem urządzeń do zabawy, ćwiczeń jak i innego wyposażenia placówki. Nie powinno się tego robić słownie a tylko i wyłącznie pisemnie. Osoba wyznaczona powinna znać zakres czynności związanych z tym procesem. Osoba taka, lub komórka powinna dbać o kontrole okresowe urządzeń. Tj. przeprowadzać kontrole funkcjonalne tygodniowe i zlecić kompetentnej jednostce kontrole okresowe roczne i 5- letnie. Ponadto mieć nadzór nad dokumentacją papierową obiektów.
Inspekcja funkcjonalną.
sprawdzenie poszczególnych elementów konstrukcji pod kątem usterek i zużycia elementów stałych,
sprawdzenie funkcjonowania elementów ruchomych pod kątem usterek i zużycia,
sprawdzenie pod kątem braku elementów konstrukcji,
sprawdzenie zmian technicznych wynikających ze zmian atmosferycznych np.: rozeschnięcia, poluzowania, pęknięcia poprzeczne, skrzywienia elementów stałych i ruchomych konstrukcji, sprawdzenie stanu śrub łączących elementy.
Zaleca się by taką inspekcję przeprowadzać na bieżąco tj. raz na dwa tygodnie poprzez oględziny. Przez komórkę placówki oświatowej. Osoba wyznaczona do takiej kontroli powinna mieć odpowiednie kompetencje. Czyli szkolenia z norm, certyfikat inspektora placu zabaw itp.
Inspekcja funkcjonalna - dwa razy w roku,
Zaleca się by taką inspekcję przeprowadzać dwa razy w roku. Przez jednostkę zewnętrzną zajmująca się inspekcjami wyposażenia placówek oświatowych i nie tylko. Z inspekcji takiej musi powstać raport do przetrzymywania w kartotece.
Kontrola powinna być przeprowadzona w zakresie:
stan nawierzchni: równość nawierzchni,
odsłonięcie elementów fundamentu i sprawdzenie mocowań śrubowych elementów konstrukcji urządzenia,
zwrócenie uwagi na ostre krawędzie powstałe w wyniku czynników zewnętrznych np: wandalizm, zmiany pogodowe, samoczynne uszkodzenie powstałe w wyniku użytkowania urządzenia,
sprawdzenie funkcjonalności urządzeń ruchomych,
sprawdzenie poszczególnych elementów konstrukcji pod kątem usterek i zużycia elementów stałych konstrukcji,
sprawdzenie funkcjonowania elementów ruchomych pod kątem usterek i zużycia,
sprawdzenie pod kątem braku elementów konstrukcji,
stwierdzenie ubytków farby lub impregnatów na elementach konstrukcji,
stwierdzenie korozji i pęknięć spawów elementów metalowych,
sprawdzenie stanu śrub łączących elementy konstrukcji.
Sprawdzeniu poziomu bezpieczeństwa pod względem odpowiednich norm.
W zakres kontroli podstawowej wchodzi także ocena zebranej dotychczas dokumentacji przeglądowej oraz ocena ogólnego poziomu bezpieczeństwa, na podstawie wszystkich danych o przeglądach i wypadkach;
Inspekcja obowiązkowa - raz na pięć lat,
Inspekcję przeprowadza się raz na pięć lat. Przez jednostkę zewnętrzną zajmująca się inspekcjami wyposażenia placówek oświatowych i nie tylko. Inspekcję taką może przeprowadzić osoba z ważnymi uprawnieniami budowlanym. Z inspekcji takiej musi powstać raport do przetrzymywania w kartotece.
Obowiązkowa kontrola urządzeń placów zabaw wynika z przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane i powinna być przeprowadzana nie rzadziej niż raz na pięć lat, przez osoby posiadające uprawnienia budowlane. Wynikiem kontroli powinny być czynności konserwacyjne i naprawy takich elementów jak: połączenia śrubowe, nawierzchnie placu zabaw, łożyska, łańcuchy, fundamenty, elementy konstrukcyjne urządzeń i elementy ruchome.
Każda inspekcja powinna zostać odnotowana w książce placu zabaw !
Instytut Badań i Certyfikacji przeprowadza wszystkie typy Kontroli.
Zgłoszenie można wysłać poprzez formularz ze strony www. Ibic.pl lub na adres biuro@ibic.pl
Wszystkie urządzenia małej infrastruktury powinny posiadać certyfikaty na zgodność z aktualnymi normami. Wymóg ten dotyczy również innego wyposażenia placówek, min. mebli, czy wyposażenia sportowego.
Prócz tego w dokumentacji musi pojawić się:
instrukcja montażu i użytkowania.
książka placu zabaw
raporty i zapisy z inspekcji.
Ekspoloatacja
Wycofanie
z użytkowania
Bezzwłocznie po wypadku na placu zabaw w placówce oświatowej należy powiadomić pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy, organ prowadzący szkołę i radę rodziców oraz powołać zespół powypadkowego. Należy również sporządzić dokumentację powypadkową, w tym protokołu powypadkowego.
Jakie są najczęstsze usterki i uwagi pokontrolne?
Do uwag pokontrolnych najczęściej zalicza się:
Brak nawierzchni lub nieodpowiednia nawierzchnia amortyzująca
Ostre zakończenia Paneli ogrodowych - ogrodzenia
Wystające ponad powierzchnię Krawężniki
Siłownie plenerowe są zainstalowane na placach zabaw dla dzieci lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie
Użytkowane wyposażenie na placach zabaw w przedszkolach nieposiadające atestów ani certyfikatów
Na wyposażeniu znajdują się zabawki przeznaczone do użytku domowego
Huśtawka wagowa (kołyska) nieprzytwierdzona do podłoża
Huśtawki na sztywnych cięgnach i z twardymi siedziskami
Starego typu urządzenia znajdujące się na publicznie dostępnych placach zabaw
Nie wymieniony piasek piaskownicy
Spróchniała belka konstrukcji
Brak regulaminu, lub błędny regulamin
Brak oznaczeń, lub błędy w oznaczeniach na urządzeniach
Ostre krawędzie
Nie zachowane strefy minimalne między urządzeniami
Co zrobić z urządzeniami bez certyfikatu ?
Posiadanie na wyposażeniu urządzenia bez certyfikatu nie jest równoznaczne z jego przymusowym usunięciem z placówki. Należy jednak pamiętać, że aby wyposażenie takie mogło pozostać do dyspozycji podopiecznych należy złościć się z prośbą o przeprowadzenie certyfikacji jednostkowej do jednostki certyfikującej. Certyfikację jednostkową przeprowadza się na konkretnym urządzeniu w konkretnej lokalizacji.
Instytut Badań i Certyfikacji przeprowadza tego tupu procesy certyfikacji. Zgłoszenie można wysłać poprzez formularz ze strony www. Ibic.pl lub na adres biuro@ibic.pl