Instytut Badań i Certyfikacji Sp. z o.o.
ul. Chmielna 2/31
00-020 Warszawa
+48 53-094-15-17
biuro@ibic.pl
© Copyright 2020 by IBiC
Hazard Analysis and Critical Control Points” (HACCP), czyli „Analiza zagrożeń i krytyczne punkty
kontroli” – HAACP. To narzędzie, które w zrozumiały sposób zapewnia bezpieczeństwo żywności –
zarówno podczas jej produkcji, jak i w gastronomii i handlu. HACCP pomaga wykryć i wyeliminować
zagrożenia higieniczne. Ponadto stanowi cenne wsparcie w unikaniu błędów lub – po ich wystąpieniu
– w niezawodnym śledzeniu ich źródła.
HACCP to jasne instrukcje i dokumentacja dotycząca wszystkich aspektów higieny. Przede wszystkim umożliwia identyfikację zagrożeń i tzw. krytycznych punktów kontroli w organizacji. Pomaga również w ustaleniu regularnych procedur kontrolnych oraz, o ile jest to potrzebne, w wyeliminowaniu usterek lub niebezpieczeństw. Ponadto może być używany do precyzyjnego rejestrowania wszystkich procesów związanych z higieną w przedsiębiorstwie. Za przestrzeganie wymogów higienicznych w gastronomii odpowiedzialny jest pełnomocnik do spraw HACCP w przedsiębiorstwie.
Dlaczego certyfikacja systemu HACCP?
Certyfikacja HACCP jest biznesową koniecznością w branży spożywczej
Potencjalny odbiorca coraz częściej zwraca uwagę na to, czy w przedsiębiorstwie wdrożono i certyfikowano system.
Krótki czas realizacji
Wdrożenie
Pierwszym krokiem przy certyfikacji HACCP jest audyt zerowy. Następnie powołuje się osobę mającą pełnić funkcję Pełnomocnika ds. HACCP. Następnie przygotowuje się wdrożenię na zgodność z normą, czyli: sporządza dokumentację, księgę jakości i uwzględnienia procedury, po czym wykonuje się audyt sprawdzający i przygotowuje się do audytu certyfikującego.
Certyfikacja
Przystępuje się do audytu wstępnego, audytor ocenia, czy wszystkie elementy norm zostały wdrożone. kolejnym krokiem jest audyt właściwy, czyli sprawdzenie realizacji zapisów w przedsiębiorstwie. Audytor wydaje raport. Po pozytywnej ocenie następuje przyznanie certyfikatu.
Proces uzyskania certyfikacji – Trzyletni cykl certyfikacji
I. Certyfikacja
II. Audyty nadzorcze (raz w roku)
III. Recertyfikacja (raz na 3 lata)
Programy jakości i promocji