Podsumowanie
Jak widać Idea Zero Waste wielkimi krokami wkracza w życie przedsiębiorcy. Mało tego staje się również wymogiem, wizytówka organizacji. Na całe szczęście po wdrożeniu Zero Waste otrzymuje zadowolenie klientów, lepszą atmosferę pracy, jak i co najważniejsze oszczędzamy.
Czym jest Certyfikat Zero Waste ?
Idea Zero Wast to prowadzenie przedsiębiorstwa w taki sposób, by generować jak najmniejszą ilość odpadów. Zero Waste nie oznacza jednak, że organizacja w ogóle ich nie generuje. Dobrym przykładem może być np. wykorzystywanie odpadów poprodukcyjnych w postać skrawków płyt meblowych jako dodatkowych ozdób na swoich produktach
Recykling, ponowne zużycie
W miarę możliwości zakup maszyn, urządzeń i wyposażenia na rynku wtórnym. Ponowne wykorzystanie materiałów i produktów dzięki naprawom, renowacjom, technologiom modułowym i zmianie przeznaczenia na alternatywne sposoby. Zwracanie uwagi na stosowanie wysokiej jakości materiałów możliwych do późniejszego przetworzenia.
Edukacja
Zwiększenie świadomości personelu Idei Zero Waste poprzez szkolenia.
Redukcja
Tj. Wprowadzenie zasady zakupowej: „Poświęć trochę czasu, zastanów się, czy naprawdę tego potrzebujesz do funkcjonowania przedsiębiorstwa”. Zminimalizowanie ilość odpadów poprzez prześledzenie procesów technologicznych i przyzwyczajeń pracowników.
Zarządzanie odpadami
Wykorzystywanie odpadów poprodukcyjnych do tworzenia nowych wyrobów, lub ulepszenia bieżących produktów.
Myślenie
Czyli unikanie stosowania surowców, materiałów jednorazowego użytku niedających się
do recyklingu.
Korzyści płynące z wdrożenia certyfikacji Zero Waste
Dla jakich organizacji Certyfikat Zero Waste ?
Certyfikat Zero Waste może być wystawiony praktycznie każdej organizacji z branż od żywności, poprzez leki i kosmetyki, aż po przemysł ciężki i usługi. Dotyczy również branż meblarskich, restauracji, firm produkcyjnych. Ważne by organizacja w swoich procesach kierowała się myślą Zero Waste podczas codziennego funkcjonowania i mogła udowodnić to na audycie wstępnym corocznym audycie w nadzorze.
Czy certyfikacja Zero Waste się opłaca?
Z przeprowadzonych ankiet przez niezależne organizacje wyciągnięto wnioski, że 35% respondentów jest w stanie zapłacić więcej markom dbających o środowisko. Dzieje się tak ponieważ konsumenci są coraz bardziej świadomi wpływu swoich wyborów zakupowych na całe środowisko naturalne. Dlatego wdrożenie i certyfikacja pomoże odróżnić produkt organizacji Zero Waste od innych poprzez stosowanie logotypów. Wazne jest jednak by podczas stosowania logotypów pozostać wiarygodnym. Można to uczynić np. poprzez uzyskanie Certyfikatu Zero Waste. Certyfikatu niezależnej jednostki zewnętrznej.
Prócz względów marketingowych bardzo wymiernym składnikiem opłacalności są oszczędności z tytułu zakupowego. Z naszej perspektywy szacujemy, że wdrożenie i uzyskanie Certyfikatu Zero Waste pozwala zaoszczędzić ok 15 do 20 procent w dziale zakupowych organizacji certyfikowanej.
Warunkiem jest jednak współpraca całego personelu i ich świadomość w tej tematyce. To wszystko w efekcie końcowym przekłada się również na mniejsze koszty utylizacji odpadów.
Przyszłość Zero Waste
Z cała pewnością można stwierdzić, że przyszłość organizacji publicznych i komercyjnych to coraz większe dbanie o środowisko naturalne. Patrząc na to jak modne jest wstąpienie w szeregi Zero Waste można stwierdzić, że w niedalekiej przyszłości koniecznością biznesową stanie się wdrożenie i certyfikacja Zero Waste. Być może z biegiem czasu stanie się to wymogiem formalny. Dlatego już dziś warto poczynić kroki w tym celu.
Przykładowe usprawnienia podczas wdrażania Zero Waste
Dobrymi przykładami mogą być:
Instytut Badań i Certyfikacji Sp. z o.o.
ul. Chmielna 2/31
00-020 Warszawa
+48 53-094-15-17
biuro@ibic.pl
© Copyright 2020 by IBiC