Certyfikat a deklaracja CE

 

Przez certyfikat zgodności należy rozumieć dokument wydany przez jednostkę certyfikującą, działającą zgodnie z normą  PN-EN ISO/IEC 17065:2013, potwierdzający, że wyrób i proces jego wytwarzania są zgodne z zasadniczymi wymaganiami. Nie jest certyfikatem  deklaracja zgodności.  Deklaracja zgodności oznacza oświadczenie producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela stwierdzające na jego wyłączną odpowiedzialność, że wyrób jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami.

Certyfikacja mebli, placów zabaw i wyposażenia na terenie szkół i przedszkoli – podstawa prawna

15 czerwca 2022

Certyfikacja mebli, placów zabaw i wyposażenia na terenie szkół i przedszkoli – podstawa prawna

 

 

 

 

Zakup  mebli, placów zabaw i wyposażenia do placówek oświatowych tj. na  terenie szkół i przedszkoli z certyfikatem wynika z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom przebywającym na terenie szkoły (art. 10 ust. 1 pkt 1, art. 68 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo oświatowe). Posiadanie certyfikatów daje gwarancję, że dane wyposażenie lub sprzęt jest zapewnia standardy bezpieczeństwa.

 

 

Podstawa Prawna wymogu certyfikacji

 

W związku z tym zamawiający ma prawo i obowiązek żądania atestów lub certyfikatów na urządzenia stanowiące wyposażenie przedszkola lub szkoły. Podstawą prawną jest § 9 ust. 3 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. I choć plac zabaw nie jest wyposażeniem szkoły, jednakże są to urządzenia znajdujące się na terenie szkoły, a więc niewątpliwie również plac zabaw powinien posiadać atesty i certyfikaty jego wykonanie zgodnie z odpowiednimi normami. Dodatkowo każdy nowo wybudowany plac zabaw powinien być odebrany przez inspektora przy użyciu specjalistycznych próbników oraz sprzętu pomiarowego zgodnie z Normą PN-EN 1176-7:2009 pod którą podlegają place zabaw. Wspomina o tym następujący zapis: „Po zakończonej instalacji nowego placu zabaw zaleca się kontrole pomontażową wykonaną przez osobę kompetentną, w celu oceny zgodności z odpowiednimi częściami normy PN-EN 1176”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obowiązki zamawiającego

 

Zamawiający  powinien wymagać od producenta lub dostawcy certyfikatu lub atestu na urządzenia montowane na placu zabaw. W zakresie placów zabaw obecnie obowiązują Polskie Normy. Place zabaw powinny być zgodne z wspomnianą już  normą PN-EN 1176. Osoba odpowiedzialna powinna przetrzymywać i w razie potrzeby udostępnić jednostce kontrolującej, kserokopie certyfikatów oraz dokument z datą zakupu urządzeń (art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej).

 

W konsekwencji niedopuszczalny jest zakup wyposażenia placu zabaw, mebli, wyposażenia, sprzętu sportowego na podstawie wystawianej przez producenta lub importera lub dostawcę tzw. deklaracji zgodności, bowiem § 9 ust. 3 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach wprost wymaga przedstawienia certyfikatów lub atestów.

 

 

Bibliografia:

 

    Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.) - art. 10, art. 68.    Ustawa z 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności z 30 sierpnia 2002 r. (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1226) - art. 5.    Ustawa z 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1261) - art. 4 ust. 1 pkt 6.    Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. nr 6, poz. 69) - § 9 ust. 3.    Rozporządzenie Rady Ministrów z 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu nadawania i wykorzystywania znaku zgodności z Polską Normą (Dz.U. z 2002 r. nr 241, poz. 2077).

 

 

 

 

 

Instytut Badań i Certyfikacji Sp. z o.o.

 

ul. Chmielna 2/31

00-020 Warszawa

 

           +48 53-094-15-17

 

           biuro@ibic.pl

certyfikacja wyrobów ibic

© Copyright 2020 by IBiC